Часто маленькі діти відчувають труднощі, займаючись малюванням, ліпленням тощо. Це пов’язано із тим, що у малят ще мало розвинені рухові функції, в особливості дрібні рухи руки. Інколи дане відставання перевищує вікову норму, тоді дитина стикається із серйозними труднощами в письмі і в образотворчій діяльності. Їй дійсно важко передати на малюнку ті характерні риси і деталі предметів, які вона, можливо, і бачить або пам’ятає дуже добре. Або дитина не може відобразити у свідомості певний предмет чи об’єкт, виокримевши його із загального ряду, тобто не вміє концентрувати увагу на якомусь одному предметі (об’єкті), а сприймає його лише в контексті інших.
Завдяки проведенню поданих нижче ігрових завдань, рука дитини стане більш гнучкою та більш покірною оку і думці.
Ігрові завдання необхідно систематично проводити протягом 4-х неділь. Основне правило – дитина не повинна підозрювати, що справа зовсім не у грі, а в її навчаючому ефекті.
Обладнання: представлені малюнки (необхідно розмножити); негостро заточені олівці різного кольору.
Ігри:
Гра №1: На першому малюнку зображена дорога, з її боків – урвища. Необхідно поставити вістря олівця на початок дороги і «пройти» нею, «не зірвавшись» ні вправо, ні вліво, тобто провести лінію, жодного разу не вийшовши за окреслені краї стежки. «Пройти» з одного кінця в інший й назад. Провести лінію при горизонтальному та при вертикальному положенні листка. Правою рукою і лівою.
Необхідно придумати захопливий для дитини сюжет гри. Наприклад: задача гравця – пройти по гірській стежці за лікарем і повернутися з ним до хворого товариша. Або передати військове повідомлення. Необхідно пройти шлях якнайшвидше, хоча вимога «остороги» (точності рухів руки) залишається головною: не зірватися – важливіше, ніж виграти час.
Після декількох відіграних партій, коли ігровий листок стане непридатним для гри через безліч залишених слідів, його необхідно замінити на новий.
Гра №2: Коли дитина перестане відчувати труднощі на даному маршруті, запропонуйте для гри шлях, зображений на малюнку 2.
Гра №3: На малюнку 3 зображена ріка зі звивистими берегами, острівками, каменями, небезпечними коловоротами (їх позначають спіралеподібні знаки), захаращена човнами і плаваючою деревиною. Задача гравця – якнайшвидше пропливти (прокреслити лінію) річкою із кінця в кінець, благополучно подолавши всі перешкоди. Плавати річкою необхідно і за течією, і проти течії, не повертаючи листок, і обираючи кожного разу дещо інший шлях поміж перешкоди.
Гра №4: Казкове чудовисько (зображене на малюнку 4) спить на острові, який майже повторює форму його тіла. Необхідно, ступивши на острів, місточком обійти чудовисько кінчиком олівця, ні в якому разі не задівши його (а то прокинеться і…), але і не зірватися у море. Пройти між зубами дракона, взяти (торкнутися олівцем) зажатий в пащеці скарб і повернутися іншим шляхом. Час враховується (чим довше ідеш, тим вірогідніше, що дракон прокинеться!), але обережність важливіша [2, с. 80].
Проведення уроків розвитку моторики
Одним із найважливіших прийомів у роботі з дітьми-дошкільниками є введення в процес навчання спеціально організованих уроків для розвитку дрібних м'язів пальців рук і долонь, а також проведення оздоровчих вправ, що стимулюють психічний розвиток дитини. Тривалість уроку може складати в середньому до 10 хвилин. Спеціально розроблена структура уроку допомагає вихователю використовувати диференційовані методичні прийоми і робити уроки цікавими для дітей.
Орієнтовна структура уроку з розвитку моторики:
1. Елементи ритмічної гімнастики. Акцентування уваги на розвитку рухової активності верхніх кінцівок і плечового пояса.
2. Вправи для долонь і пальців рук з використанням мовного супроводу, ритмічної музики.
3. Вправи для долонь і пальців рук з використанням різних предметів, що впливають на поверхню долонь дитини (шишки, горіхи, гребінці, олівці тощо).
4. Елементи продуктивних видів діяльності:
а) ниткопис на індивідуальних фланелеграфах;
б) штрихування контурних зображень;
в) малювання по точках;
г) копіювання зразків;
д) робота з дрібними предметами;
ж) робота з ножицями тощо.
5. Елементи психогімнастики для розслаблення м'язів рук.
Масаж долонь і пальців рук дитини, розвиток моторики
Відповідно до наукових медичних досліджень, рука людини є однією з найчутливіших частин тіла, що через активні точки тісно пов'язана з головним мозком і відповідними органами.
Регулярне потирання, погладжування, а також торкання різними предметами поверхні долоні є своєрідним масажем, що сприяє профілактиці захворювань, активізації функцій органів та систем і розвитку дитячого організму. Запропоновані ігрові вправи мають не тільки оздоровчий ефект, а й є хорошим засобом розвитку моторики, координації рухів дитини і її психічних процесів. Вони можуть проводиться у всіх вікових групах дитячого садка у вигляді окремих ігрових вправ або входити до складу різних занять. Вправи можна рекомендувати батькам для занять з дитиною вдома.
«Пальчики танцюють». Діти виконують певні рухи (згинання, вібрації, кругові рухи) кожним пальцем по черзі і всіма одночасно під ритмічну музику.
«Курочка щипає травичку». Активні пощипування поверхні долонь рук самою дитиною або один одному, знаходячись у парі.
«Замочок». Зчепити однойменні пальці рук по черзі й намагатися роз'єднати їх, застосовуючи силу. Ті самі дії діти виконують, знаходячись у парі.
«Силачі». Розкрити долоньки та з силою давити ними одна на одну. Зчепити долоньки між собою та робити ті самі дії. Вправу слід робити зі своїми руками кожній дитині або виконувати попарно.
«Граблі». Зігнути пальці однієї руки і нігтями проводити по поверхні долоні іншою рукою зверху вниз до легкого почервоніння шкіри.
«Миємо руки». Робити енергійні рухи, що імітують миття рук.
«Спритні та швидкі». Між долоньками дитини помістити олівець із гранями і робити прямолінійні рухи руками, катаючи олівець між долонями. Катати круглу ялинову шишку між долонями, виконуючи кругові та прямолінійні рухи.
Запропонувати дітям потерти долоньки одна об одну до почервоніння шкіри. Прикласти їх до щік, відчути тепло.
«Пальчики відпочивають». По черзі надавлювати подушечками вказівних, середніх, безіменного пальців і мізинця на великий палець. Потрусити долоньками і спокійно покласти їх на коліна, розслабивши м'язи.
Запропонувати дітям кожним пальцем по черзі «намалювати» якесь зображення (у повітрі або на чистому аркуші паперу), написати певні цифри або букви.
Енергійні потирання долонь об шорстку поверхню (килим, пластмасові аплікатори тощо)
Розвиток дрібної моторики рук
Рівень розвитку дрібної моторики — один з показників готовності дитини до шкільного навчання, адже рівень розвитку мовлення прямо залежить від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Зазвичай, якщо рухи пальців розвинені відповідно до віку, то й мовленнєвий розвиток — у межах вікової норми. Якщо ж розвиток рухів пальців відстає, то затримується і розвиток моторної сторони мовлення, хоча загальна моторика при цьому може відповідати нормі. На жаль, не всі батьки знають про таку взаємозалежність, а тому часто втрачають можливість вчасно допомогти дитині уникнути проблем у мовленнєвому розвитку
Багато батьків розуміють необхідність розвитку малюка від народження і з великим інтересом займаються з дітьми. Але щоб заняття були ефективними, а малюк отримував від них задоволення, вони завжди мають бути цікавими, веселими і обов'язково відповідати віку малюка.
Кожному з нас доводилося зустрічати дітей чотирьох — п'яти років, які тримають ложку в кулаці, не вміють правильно тримати пензлик чи олівець, користуватися ножицями, іноді не можуть застебнути ґудзики, зашнурувати черевики, зав'язати шарф тощо.
Не секрет, що деяким батькам простіше посадити дитину перед телевізором або за комп'ютер, включивши повнометражний мультфільм або поставивши гру на годинку, щоб дитина не відволікала від розмов по телефону з подругою або інших дорослих справ. Лише деякі батьки визнають той факт, що їм важко спокійно чекати, поки їхня дитина самостійно зашнурує черевики, застебне всі маленькі ґудзики на сорочці, доїсть кашу тощо. Тому вони купують замість черевиків зі шнурками черевики на липучках, замість сорочки — светр на блискавці, самі годують дитину, щоб звільнити час для інших справ. Мало хто з батьків замислюється над тим, що така економія часу позбавляє їхню дитину змоги розвивати рухи пальців рук, а отже, і поліпшувати якість мовлення.
Вплив дрібної моторики на здатність дитини вчитися
Результати досліджень учених, практичний досвід дефектологів, логопедів свідчать, що останнім часом у дітей помітно знизився рівень розвитку тонких рухів пальців рук і, на жаль, зросла кількість дітей із затримкою мовленнєвого та психічного розвитку. Фахівці встановили, що у більшості дітей із загальним недорозвиненням мовлення пальчики малорухливі, їхні рухи неточні, неузгоджені, нескоординовані. Таким дітям складно переключитися з виконання одного руху на інший.
На жаль, про проблеми з координацією рухів і дрібною моторикою у дитини батьки дізнаються лише у період підготовки дитини до школи або вже у шкільному віці, коли дитина під час навчання починає відставати від однолітків, не встигає за програмою. При цьому навантаження на дитину значно зпостає, адже, крім засвоєння нової інформації, ще доводиться вчитися утримувати ручку в неслухняних пальцях. Але такі проблеми можна попередити, якщо вчасно виявити відставання у розвитку координації рухів і дрібної моторики у дитини. При правильно спланованій корекційній роботі можна виправити ситуацію ще у дошкільному віці.
Варто пам'ятати, що мовленнєві області у корі великих півкуль головного мозку формуються під впливом збільшення імпульсів, які інтенсивно йдуть від пальців рук. Дрібна моторика безпосередньо пов'язана з мовленням і позначається не лише на його розвитку, а й сприяє запобіганню та усуненню можливих мовленнєвих порушень. Крім того, безпосередньо впливає на здатність дитини вчитися — що «розумніші» руки, то розумніший малюк.
На думку доктора медичних наук, професора, члена-кореспондента Російської Академії Освіти Маріонілли Кольцової, є всі підстави розглядати кисть руки як орган мовлення.
Значення раннього віку для розвитку майбутньої особистості
Руки — інструмент тонкий, і «настроюються» вони протягом тривалого часу. Тому починати роботу з розвитку рухів рук малюка потрібно від народження. Адже дитина і у віці немовляти, і особливо у ранньому віці, має величезний потенціал для формування майбутньої особистості, зокрема її інтелектуального розвитку. Саме у ранньому віці малюк може багато здобути, але і багато втратити. Слід зауважити, що втрати цього періоду з віком компенсуються важче, а здобутки залишаються на все життя.
Не варто забувати, що саме у перші три роки життя мозок розвивається найінтенсивніше: до семи місяців мозок дитини збільшується вдвічі, до півтора року — втричі, а до трьох років становить уже 3/4 маси мозку дорослої людини.
Вправи на розвиток дрібної моторики
Фахівці з російського Науково-дослідного дитячого ортопедичного інституту ім. Г. І. Турнера (Санкт-Петербург, м. Пушкін) рекомендують починати роботу з розвитку моторики рук малюка вже з двохмісячного віку, виконуючи під музику Моцарта чи звуки маминої колискової такі вправи:
- злегка потягувати кожен пальчик малюка, наче хочете його витягнути — рухи мають бути дуже легкими і ніжними;
- виконувати кругові рухи кожним пальчиком окремо, спочатку в один, а потім в інший бік;
- описувати своїм пальцем коло по долоньці малюка;
- описувати коло по долоньці малюка за допомогою легкого пощипування або «поколювання» своїм пальцем;
- ніжно плескати долонькою об долоньку, намагаючись їх розкрити.
Пам'ятайте! Краще виконати вправу десять разів по одному разу, ніж повторити десять разів поспіль!
Вправи для найменших
Для розвитку відчуттів і сприйняття малюків, що є основою пізнавальної діяльності, дуже важливо використовувати різні техніки рухової стимуляції. Дитині у віці до трьох місяців вкладайте у долоні маленькі кульки діаметром 3—4 см. Для цього підійдуть різнокольорові латексні кульки, які продають у зоомагазинах.
Учіть малюка стискати і розтискати пальці. Цю дію гарно стимулюють маленькі гумові іграшки-пищалки. А ще можна використовувати шматочки поролону, кільця, згорнуті серветки тощо.
Дайте дитині змогу здійснювати якомога більше обмацуючих рухів руками. Зазвичай увагу малюка привертають предмети різної форми і величини. Для обстеження добирайте предмети, які малюку буде зручно вхопити ручкою. Дитині буде цікаво відчути фактуру різних поверхонь: тканини, дерева, пластмаси тощо. Вкладіть іграшку в ручку малюка, поговоріть з ним лагідно, а потім обережно заберіть іграшку і знову дайте.
Для того щоб розвивати рухи ніг та координацію рухів, запропонуйте малюкові поштовхати ніжками барабан, великий надувний м'яч, наповнений рисом тощо. Одягніть на ніжки яскраві шкарпетки — дитина намагатиметься «впіймати» ніжки руками. Легенько прив'яжіть тоненькою стрічечкою до ніжки малюка невелику повітряну кульку — вона рухатиметься разом з його ніжкою.
Не забувайте заохочувати будь-яке бажання дитини рухатися. Адже з таких начебто дрібниць і починається ранній розвиток малюка.
Проводьте якнайбільше часу, активно спілкуючись з малюком і заохочуючи його до різних дій. Це принесе радість не лише малюкові, але і вам.
Пізніше навчіть малюка «гладити» м'яку іграшку — цуценятко, кошеня, ведмежа тощо. Зауважте, що малюки віддають перевагу м'яким іграшкам, що зображують дитинчат, а не дорослих тварин. А що більше «дитячого» у такій іграшці (велика голова, смішні вуха, наївний вираз очей), то більше вона їм подобається. Лялька-малюк також прийнятніша для маленької дитини: з нею легше ототожнити себе, нею можна командувати.
Увага! Граючись з дитиною, не забувайте чергувати в іграх праву і ліву руки.
У 5—6 місяців «причісуйте» голівку малюка його ж руками, по черзі піднімаючи руки і плавно рухаючи долоньками уздовж голови по волоссю спереду назад. Під час виконання цієї вправи працюють м'язи плечового поясу, долоньок, пальців. Учіть дитину показувати, як крапає дощик, стукаючи пальчиками по твердій поверхні, робити з долоньок «чашечку» і пригощати когось, «відкривати ключиком» замочок, складати руки у замок і у щіпку. Пам'ятайте, що тренування тонких рухів пальців впливає на розвиток активного мовлення дитини більше, ніж тренування загальної моторики.
У цьому самому віці слід починати масаж кистей рук. Потрібно по черзі легенько масажувати кожну фалангу кожного пальця, ніби розминаючи їх. Проводити масаж доцільно щодня протягом 2—3 хвилин.
З огляду на те, що малюк вже може схопити предмет, необхідно створювати умови, які спонукали б його до цієї дії. Для цього підійдуть невеликі деталі будівельного конструктора, латексні м'ячики, яскраві іграшки, розміщені на відстані витягнутої руки від дитини. Хапання потребує складних зорово-рухових координацій. Значення цієї дії для подальшого інтелектуального розвитку дитини дуже велике, адже хапання — перша цілеспрямована дія, яка є обов'зковою умовою розвитку наочно-дійового мислення.
Вправи для дітей другої половини першого року життя
У 6—7 місяців додайте до раніше виконуваних вправ прокочування круговими рухами волоського горіха, латексного голчастого м'ячика по долонях малюка протягом 1—2 хвилин. У цьому віці малюку слід пропонувати для маніпуляцій такі предмети, з якими можна діяти обома руками: відкривати, закривати, вкладати один в іншій. Для цього підійдуть різні ємкості з кришками, коробочки від цукерок, бабусині скриньки, мотрійки тощо. Запропонуйте малюку іграшки, що сприятимуть відпрацюванню рухів зап'ястка: мобільний телефон, щоб він натискав кнопочки; кермо, щоб крутив його, як тато. А ще — забезпечуйте свого малюка м'ячиками для стискання, іграшками, що звучать (бубон, барабанчик, дзвіночки, тріскачки), іграшками-каталками, іграшками, які можна трясти, переміщувати їхні деталі тощо.
У 8—10 місяців активно починайте виконувати з малюком вправи для пальців рук зі значною амплітудою руху. їх можна супроводжувати розказуванням потішок, примовок, віршів, веселими жартами, пісеньками. До року малюки ще не можуть виконувати пальчикові вправи самостійно. Тому дорослим слід використовувати такі ігри, як «Коза рогата», «Ладки-ладусі», «Сорока-білобока» тощо. Вони і розважать малюка, і сприятимуть розвитку рухів пальців. Проговорювати текст потрібно емоційно, змінюючи тембр та швидкість мовлення, виділяючи окремі слова, щоб заохотити дитину до дій.
Познайомте малюка з неваляйкою. Попередньо розглянувши її, запропонуйте показати ротик, носик, оченята. Граючись, продемонструйте малюкові, як вона вміє розгойдуватися у різні боки, крутитися на місці (танцювати), не хоче лягати спати. Діти із захопленням маніпулюють з неваляйкою, дослухаючись до звуків, які при цьому виникають.
У цьому віці давайте малюкові гортати дитячі книжки з твердими сторінками, м'яти руками паперові серветки, аркуші паперу, носові хусточки, поролонові кульки, губки. Діти дуже люблять ігри з водою. Тож дайте дитині губку і запропонуйте віджимати з неї у ємкість воду, зібрану з іншої ємкості. Або дайте злегка надірвані вами серветки, аркуші паперу — нехай рве. Ви побачите, як це заняття захоплює малюка, адже йому подобаються і звук, і відчуття, які виникають при виконанні цієї простої, але дуже корисної процедури.
Увага! Книги і журнали рвати не дозволяйте. Поясніть, що вони потрібні для розглядання картинок, читання.
Навчіть малюка зминати відірвані клаптики паперу у грудочки, а потім приклеювати на липкий різноколірний папір. Так можна виготовити об'ємне зображення сніжинки, квітки, листочка, крапельок дощу, ягідки, гусені тощо. А ще — зім'яті різнокольорові клаптики серветок, паперу можна засовувати у пляшки з-під соку. Це теж цікаве заняття для малюка.
Розвитку тонких рухів пальчиків сприятимуть нанизані на тоненьку стрічку або шнурок великі ґудзики, кісточки від старих рахівниць, кільця від пірамідки, дерев'яні намистинки, коли малюк їх перебиратиме чи пересуватиме вздовж стрічки чи шнурка пальчиками.
Запропонуйте малюкові складати ґудзики, плоди шипшини, каштана, дуба, волоські горіхи, макаронний, курагу в коробочку, а потім перекладати їх у різні коробочки. Закрийте коробочки і потрясіть ними. Виявляється, звучать вони по-різному! Ваш малюк із захопленням розрізнятиме ці звуки.
У 10—12 місяців пропонуйте дитині розбирати і збирати пірамідку без урахування розміру кілець, надягати сушки на стрижень замість кілець. У цьому віці починайте вчити дитину тримати ложку, чашку, олівець.
Цікаво у роботі з дитиною цього віку можна використати решітку для раковини. «Ходіть» пальчиками по решітці для раковини разом з малюком. Спочатку можна одним вказівним пальцем, а потім — вказівним і середнім, як ніжками. «Ходити» можна то пальчиками однієї, то іншої, а потім і пальчиками обох рук одночасно. Іншим разом розкладіть з дитиною родзинки, боби, квасолю в отвори з дитиною решітки. Давайте їй олівець, хай обводить квадратні віконця. Щоб зацікавити малюка, запропонуйте намалювати будинок, у якому ви з малюком живете. Зафарбуйте жовтим кольором ті віконця, де мами прийшли вже додому і ввімкнули світло, а синім ті, де малята ще гуляють з мамами на вулиці. Виходить чудовий будинок у вечірній час.
Учіть малюка малювати долонькою, пальчиком точки, короткі і довгі лінії на розносі, на дно якого прикріплений скотчем аркуш кольорового паперу, а поверх насипана тонким шаром манна крупа або дрібний пісок. Можна на дно прикріпити картинку, на якій зображено тварину або птаха, а коли малюк знайде її, обіграти.
Приблизно через місяць після того, як ваш малюк навчився ходити, починайте учити його малювати. На думку гігієністів маленьким художникам краще малювати стоячи, ніж сидячи, на великих аркушах паперу — ватмані, шпалерах, що залишилися від ремонту тощо.
Розвиток моторики у дітей раннього віку
Одним з улюблених занять дітей раннього віку є образотворча діяльність. Кожна дитина любить і по-своєму вміє малювати. Дітей раннього віку слід вчити малювати широким пензлем товщиною в палець, восковими олівцями, кольоровою крейдою. Дуже зручними є тригранні олівці у дерев'яному корпусі діаметром близько одного сантиметра з м'яким товстим грифелем, які однорічному малюку легко утримувати у руці трьома пальцями. Такі олівці не скочуються зі столу, у них не так швидко ламається грифель, що важливо, оскільки у цьому віці діти малюють, сильно натискаючи на олівець. Користуючись цими олівцями, діти швидко навчаться правильно утримувати їх у пальцях, що важливо для розвитку дрібної моторики рук.
Ефективно стимулює розвиток дрібної моторики й ліплення. Пропонуйте дітям для ліплення глину, солоне тісто, спеціальну масу для моделювання, яка не лише має м'яку, пластичну консистенцію, а й безпечна для малюка у випадку, якщо він вирішить спробувати її на смак. Маса для моделювання необхідна не тільки для однорічних скульпторів, а й для старших дітей, які відстають у розвитку. Вчіть дітей сплющувати долонькою або кулачком шматочок тіста (масу для моделювання), відщипувати по маленькому шматочку від великого шматка. Маленький скульптор буде у захваті, якщо знайде там захований вами невеликий предмет. Заохочуйте дитину перекладати зліплену невелику кульку з ручки в ручку, складати шматочки у тарілочки, натискати пальчиками на зліплені мамою кульки — млинці, ґудзики (дірочки можна зробити олівчиком), надавлювати на ковбаску з одного боку (ложечка), розминати невеликі шматочки, запускати рученята у приготовлене мамою тісто для пиріжків. Це принесе радість малюкові і одночасно ознайомить його з властивостями нових для нього матеріалів. Для дитини раннього віку це не лише заняття, що розвиває тактильну чутливість, фантазію, а й ефективне тренування для пальчиків.
Надавлюйте пальчиками на злегка просушений консервований горошок, м'яку кукурудзу, родзинки, виклавши їх у ряд, по колу, хаотично або силуетом знайомого малюкові предмета (віконце, сонечко, лопатка, будиночок тощо).
Майструйте намисто, нанизуючи на тонкий пружний дріт —неслухняний шнурок не дуже-то підходить — з широким отвором макаронний, кісточки від рахівниць, розрізані на частини використані фломастери, картонні силуети тварин, яких потім можна «покатати на каруселі», покручуючи дріт.
Просівайте змішані борошно і горох, манку і рис через сито. Ховайте у манку або борошно ґудзик, намистину, камінчик, іграшку з кіндер-сюрпризу, а просіявши все це через сито, радійте разом з малюком його знахідці. Вчіть малюка шукати заховані дрібні предмети у різних крупах, насипаних у невелику, але високу ємкість. Можна використовувати як сухі крупи, так і зволожені водою. Це гарна вправа для розвитку тактильної чутливості. Та й маленький археолог із задоволенням буде займатися такими «розкопками».
Цікаво можна організувати ігри дітей з короткими кольоровими шнурками:
- засовуйте їх у пляшки з широким і вузьким горлечком;
- складайте, тримаючи за кінчики, у коробки;
- знаходьте потрібного вам кольору шнурок у купі шнурків;
- протягуйте шнурок через коробочку з-під кіндер-сюрпризу, попередньо зав'язавши на кінцях вузлики.
Жодного малюка не залишать байдужим такі заняття.
Розкручуйте і закручуйте пробки, вкладайте різноколірні пластикові стаканчики один в один, переливайте воду в різний посуд, переносьте ложкою, маленькою пластмасовою чашкою тощо. Виловлюйте з води руками, ложкою, ситечком порожні і наповнені коробочки від кіндер-сюрпризів, коркові пробки, м'ячики для гри у пінг-понг, діставайте з дна посудини варені перепелині яйця, латексні м'ячики.
Продовжуйте робити дітям масаж пальців. Деякі фахівці радять використовувати для цього плетені різнокольорові кільця із дроту. Прокочуючи таке кільце вгору-вниз по пальцю, діти роблять рівномірний масаж пальців рук. Для мовленнєвої зони руки (зона від долоні до ліктя з тильної і бічної сторони) можна також використовувати кільце, але більшого розміру.
Діти раннього віку вже з інтересом грають у рольові ігри. Тож укладайте лялечку спати в колясочку і возіть по кімнаті, наспівуючи колискову. Погодуйте ляльок, попередньо давши завдання малюкові розсортувати у тарілочки невелику кількість змішаних плодів шипшини і волоських горіхів, родзинок і кураги, бобів і квасолі, різних за формою макаронних виробів, вибрати білу квасолю з суміші різнобарвної. Вчіть малюка по-різному брати предмети: пінцетним захопленням, пучкою, великим і середнім пальцями тощо. Ці корисні вправи дуже привабливі для малюка.
Годувати ляльок також можна по-різному. Можна спочатку годувати одну ляльку, вибираючи частування лише для неї, а потім — іншу. А можна — чергувати: то одній ляльці у тарілочку класти їжу, то інший. Адже малюк — гостинний господар.
А ще малюку цікаво буде погодувати не звичайну ляльку, а зроблену з пластикової пляшки. Для цього зробіть дірочку для рота, намалюйте або наклейте ніс та очі. Зверху одягніть на пляшку маленьку шапочку — так саморобна іграшка стане більше схожою на ляльку. «Рот» обклейте скотчем, щоб малюк не поранився, коли годуватиме ляльку. Годувати можна всім, що є на кухні. Головне, щоб частуваня було відповідного розміру. Готуючи для улюблених іграшок, навчіть малюка солити страви, беручи дрібку «солі» (сіль, борошно, цукор, пісочок, манка) і рухаючи пальчиками, потроху висипати. Це чудовий масаж пучок пальців.
Використовуйте в іграх з дітьми різні пальчикові ігри.
Ускладнені вправи для розвитку дрібної моторики
Уже в три — чотири роки можна дати дитині прищіпки, різнокольорові великі скріпки, але обов'язково під вашим контролем. Спочатку малюк вчиться лише знімати прикріплені вами скріпки, прищіпки, а потім вже і прикріплювати їх самостійно, адже такі дії потребують досить розвиненої координації рухів і сили. Скріпки і прищіпки можна прикріплювати до краю коробки з-під цукерок, а можна до будь-якої фігури, вирізаної зі щільного пакувального картону. Так можна зробити гаряче і тепле сонечко (жовте і червоне кола з картону), веселе і сумне личка (біле і синє кола з картону), новорічну ялинку з іграшками, дерево з листочками, рибку, їжачка, бабку, метелика, зелену травичку, святковий торт зі свічками тощо.
Перебираючи крупу і горох, сортуючи квасолю за кольором, ґудзики за величиною або за кількістю дірочок у них, розкладаючи у тарілки різні за формою макаронні вироби, за величиною камінці, каштани, жолуді, листочки, нанизуючи на тонкий шнурок ґудзики, макарони, намистинки, сушки, кісточки від старих рахівниць або з'єднуючи різноколірні скріпки у ланцюжок, роблячи намисто для мами, малюк буде розвиватися у мовленнєвому відношенні швидше і краще, ніж діти, мами яких недостатньо приділяли уваги тренуванню тонких рухів пальців рук. Подібне тренування в ігровій формі дає змогу прискорити дозрівання мовленнєвих зон кори головного мозку на 2—2,5 місяці, а це для дитини не малий срок.
Систематичні тренування дрібних рухів кисті руки опосередковано впливють і на розвиток мислення, уваги, пам'яті малюка. Те, що малюкові вдалося зробити за допомогою власних пальчиків, є для нього найбільшим досягненням, що приносить задоволення, дає енергію.
Не забувайте хвалити малюка! Захоплюйтесь його здібностями!
Але не перетворюйте успіхи малюка на привід продемонструвати перед знайомими його надзвичайні здібності. Любіть малюка за всі його досягнення і попри невдачі. І не забувайте народну мудрість: «Дитятко — що тісто: як замісив, так і виросло».
|