1. Дитина має бути готовою до роботи, тому що її свідоме бажання виправити звуки має велике значення.
2. При виправленні певного звуку не звертайте увагу на інші спотворені звуки.
3. Матеріал має відпрацьовуватися послідовно, а не вибірково. Пропуски окремих етапів роботи впливають на якість виправлення вад мовлення.
4. Перехід від одного етапу до наступного відбувається тільки при засвоєнні попереднього матеріалу.
5. Кожний виправлений звук необхідно відразу вводити в розмовно-побутове мовлення.
6. Дитина повинна займатися щоденно по 15-20 хвилин, при можливості 2 рази на день, виконувати завдання перед дзеркалом, працювати як над новим, так і попереднім завданням.
7. Активно допомагайте дитині і вимагайте від неї виконання завдань.
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ
Як підготувати дитину до навчання читання і письма.
Сучасні програми для першого класу вимагають від дітей відповідної підготовки. Якщо дитина не відвідує дошкільного закладу, вся відповідальність за підготовку її до школи покладається на батьків. Саме вони мусять ознайомити дитину зі звуками і буквами, навчити зливати приголосні з голосними в склади, читати перші слова. Проте не всі батьки знають, як потрібно вчити дитину читати. В окремих сім’ях використовують побуквенне читання. «Ти говори м…а-ма, м…а-ма і читай ма-ма.» Справді, колись і в школі вчили першокласників читати за таким методом. Нині навчання грамоти в школі відбувається за звуковим аналітико-синтетичним методом. В основі навчання грамоти лежить не буква, а звук.
Навчання грамоти доцільно починати, коли дитині виповниться 5років. Не слід відразу завчати букви. Спочатку навчіть дошкільня виділяти звуки в словах, аналізувати звуковий склад трибуквених слів (мак, сир, рак…) за допомогою посиленої вимови кожного звука в слові. Наприклад, дорослий вимовляє «с-с-с-суп» і звертається до дитини: «Який ти чуєш перший звук у слові? А тепер послухай, який другий звук у цьому слові: «су-у-уп», третій: «суп-п-п»? Звук п слід вимовляти з посиленою інтонацією. Запитати у дитини, скільки всього звуків в слові, запропонувати назвати перший, другий, третій. Коли дитина навчиться послідовно виділяти кожен звук у слові, можна пропонувати їй вправи:
- якими звуками відрізняються слова «син» і «сир»?;
- придумай слово, яке б починалося на другий звук слова «мак»;
- на якому місці стоїть звук и в слові «гриб»?;
- придумай слово, в якому звук а стояв би на початку, в середині, у кінці слова;
- знайди спільний звук у словах скоромовки (лелека, лелека, літаєш далеко);
- полічи звуки в словах «стіл», «вікно», «ніс», «слон».
Дорослі пояснюють дитині, що всі звуки поділяються на голосні та приголосні. Голосні звуки а, е, о, у, и, і промовляються довго, їх можна співати.
Приголосні звуки не можна співати, вони вимовляються уривчасто: г, к, х, п, т – без участі голосу. За вказівкою дорослого дитина знаходить у словах голосні та приголосні звуки, визначає на якому місці стоїть голосний, на якому – приголосний.
Ще до школи дитину слід ознайомити з реченням, не зазначаючи правил. Наприклад, поставивши на стіл іграшки, можна запропонувати дитині описати їх. Почувши вдале двослівне речення, сказати: «Яке хороше речення ти сказав про іграшку – «Ведмедик сидить». Повтори ще раз це речення. У твоєму реченні два слова. Яке перше слово? Назви його. Яке друге? Тепер я скажу речення : «Лялька спить». Скільки слів у моєму реченні? Яке перше? Яке друге? Придумай речення в якому б було три слова».
Дорослий повинен пояснити, що коли ми щось говоримо, розповідаємо, запитуємо, ми говоримо реченнями. Речення складаються із слів. У реченні може бути двоє, троє і більше слів.
Після засвоєння дитиною поняття про речення дорослий повинен навчити її поділяти слова на склади, дотримуючись певної послідовності: спочатку двоскладові (мама, рама), потім трискладові (машина, малина). Пояснити, що слова поділяються на частини, склади. Скільки голосних у слові – стільки і складів. Наприклад, у слові «рама» два голосних звуки, в першому складі а, і в другому а. Промовте разом з дитиною слово по складах: «ра-ма». В слові може бути два, три і більше складів. Слід запропонувати дитині назвати двоскладові і трискладові слова, визначити послідовно перший, другий і третій склади. Розказати, що частину слів не можна поділити на склади, це слово-склад, яке вимовляється відразу цілим словом : «слон», «гриб», «суп».
Після засвоєння дитиною такого підготовчого матеріалу слід розпочинати знайомити малюка з друкованими буквами., навчити складати відкриті (ма, шу) та закриті (ом, иш) склади, зливати приголосний з голосним.
При ознайомленні дитини зі звуками дорослим потрібно звернути увагу на артикуляцію звуків, позначених буквами. Вона допомагає дитині прочитати потрібний склад. Наприклад, потрібно прочитати склад ма. Пропонуємо підготуватись до вимови першого звука м, стиснути губи, потім до другого – широко відкрити рот. «Стули губи, подай голос, не обриваючи його, скажи а, вийде склад ма».
Після ознайомлення дитини зі складовим читанням слід сказати їй: «Дивись на голосний звук і говори склад».
Для більшості дошкільників властива така помилка, як нечиста вимова звука, замість ш, м, н, р дитина вимовляє ши, ми, ни, ри. Тому цінним прийомом є читання по черзі приголосних звуків і складу: р – ри, м – ми, т – ти, н – ни. Цей прийом дасть змогу сприймати звук у його чистому звучанні та уникнути помилок у вимові приголосних звуків.
Організоване навчання грамоти дитини в сім’ї рекомендується проводити 2-3 рази на тиждень протягом 25-30 хв
|