Підготувала Вихователь старшої групи Колесник С. С. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі ДНЗ – це одна із самих нових та актуальних проблем у вітчизняній педагогіці. Специфіка введення персонального комп’ютера у процес виховання дошкільників в Україні полягає в тому, що комп’ютери спочатку використовуються в сім’ї, а тільки пізніше в дитячому садку та школі — в умовах колективного виховання. Використання комп’ютера дозволить розширити можливості педагога, створити базу для залучення дітей до комп’ютерних навчальних програм. На сьогоднішній день комп’ютерні програми, ігри, завдання у своїй роботі можуть застосовувати всі. Комп’ютер може увійти в життя дитини тільки через гру, яка забезпечує оволодіння новими способами дій, особистісний розвиток дитини. Сьогодні комп'ютером нікого не здивуєш. Це сучасне чудо техніки є доступним і дорослим, і дітям. Стало навіть модно, щоб у дитини комп'ютер з'являвся якомога раніше, щоб малюк розвивався швидше. І разом із появою комп'ютерів миттєво виникли і наукові суперечки: корисно або шкідливо для дітей сидіння за комп'ютером? Комп'ютер - корисно чи шкідливо? Одночасної відповіді, звісно ж, немає. Комп'ютерні ігри розвивають у дитини швидкість реакції, пам'ять й увагу. Щоб гратися в комп'ютерну гру, маляті необхідні посидючість, спритність. За допомогою таких ігор дійсно розвивається логічне мислення, дрібна моторика рук, зорово-моторна координація. Виконуючи веселі ігрові завдання, дитина вчиться аналітично мислити в нестандартній ситуації, класифікувати та узагальнювати поняття, прагнути до поставленої мети."Ну, хіба це погано?" - запитують батьки. Крім того, діти легко орієнтуються в комп'ютері, найчастіше почуваються і в житті упевненіше. Вони легко адаптуються до різних ситуацій. Часто саме комп'ютер допомогає залучити до занять дітей, яких важко організувати . Тут вони потрапляють у гарну казку, де діють веселі й спритні герої. Наприкінці гри обов'язково похвалять малюка або навіть видадуть медаль. Тут у дитини обов'язково що - небудь вийде і виникне "ситуація успіху", після цього захочеться ще погратися. Адже комп'ютерні розвивальні програми називаються "іграми", а зовсім не "заняттями". Так що ж, кожній дитині - по комп'ютеру? Як і в кожної проблеми, у цієї теж є дві сторони - погана та гарна. Якщо не дотримуватися режиму, а, просто кажучи, не обмежувати комп'ютерний час для дитини, то незабаром він із помічника перетвориться на вашого сімейного ворога. Лікарі-окулісти застерігають, що занадто тривале знаходження перед монітором комп'ютера може призвести - до зниження зору. Але найбільша небезпека - це виникнення стійкої комп'ютерної залежності. Весь свій вільний час дитина проводить перед комп'ютером. Вона грається будь-якої вільної хвилини. Для батьків така поведінка повинна стати тривожним сигналом. Чому малюк віддає перевагу віртуальному життю? Можливо, якісь життєві обставини стали для нього дискомфортними? А можливо, останнім часом йому бракує вашої уваги, і він у такий спосіб вирішив поповнити його дефіцит? Комп'ютерна залежність, дійсно, виникає не раптом. Спочатку дитина грається заради інтересу. Потім поступово вона втягується в гру, дізнається правила, стає успішною. Потім настає час для ігор на гроші, а таких в Інтернеті чимало. Якщо батьки забороняють їй гратися вдома; то дитина знаходить можливості та йде до ігрового салону або комп'ютерного клубу. Тому, купуючи комп'ютер, відразу продумайте, у якому режимі ваша дитина зможе ним користуватися. Уважно поставтеся до вибору комп'ютерних ігор. Вони повинні відповідати віку дитини й не мати агресивних настроїв. Як тільки ви помітили, що в дитини зник інтерес до реального спілкування, вона довго просиджує за комп'ютером, настав час бити на спалах. Краще не доводити ситуацію до безвиходів. Як зробити так, щоб комп'ютер не заподіював шкоди, а був корисним? Обмежте час, протягом якого дитина сидить за комп'ютером. Ретельно добирайте комп'ютерні ігри, для початку спробуйте "пройти" їх самостійно. Не купуйте дитині ігри, в яких є агресія, насильство. Пояснюйте дитині, що комп'ютер, здебільшого повинен використовуватися не заради гри, а для справи. Не ставте комп'ютер у дитячій кімнаті. Це призводить до безконтрольного його використання. Щоб уникнути проблем. Давно відомо, що сидіти довго за комп'ютером шкідливо. Чому? Насамперед, тому, що довге знаходження перед монітором впливає на зір. Вже через нетривалий час, проведений за комп'ютером, у дитини може заболіти голова і виникнути запаморочення. Лікарі кажуть, що у дитини після занять на комп'ютері можуть почервоніти очі і виникнути відчуття, що в очі потрапив пісок, таке явище називається "комп'ютерним зоровим синдромом". Але якщо правильно організувати роботу на комп'ютері, навантаження на очі можна істотно знизити. Якість монітора також грає роль, і найбезпечнішими для очей є рідкокристалічні монітори. Необхідно також, щоб дитина правильно сиділа за комп'ютером, щоб уникнути проблем з хребтом. І, звичайно ж, побоювання батьків викликають комп'ютерні ігри. Занадто велике захоплення ними призводить до того, що у дитини звужується коло інтересів, розвивається почуття переваги над оточуючими, втрачається здатність перемикатися на інші розваги, виявляється бідність емоційної сфери, виникають труднощі в спілкуванні з однолітками. Користь для дитини від комп'ютера. Щоб уникнути проблем, пов'язаних з такими комп'ютерними іграми, які провокують розвиток агресії, варто розглянути можливість придбання навчальних програм. Такі програми допоможуть дитині вивчити іноземну, навчать рахунку, розвинуть пам'ять і логічне мислення. Безліч комп'ютерних енциклопедій дадуть дитині відмінний багаж знань, а розвиваючі ігри навчать її розфарбовувати, малювати і навіть читати. Навчальні ігри дають можливість дитині зрозуміти, що предмети на екрані не справжні, а просто їх позначення. У дітей починає розвиватися знакова функція свідомості, яка допоможе зрозуміти, що існує кілька рівнів реальності. Що реальні не тільки предмети навколо, але і картинки, схеми, слова, і навіть думки. Навчальні комп'ютерні програми дуже яскраві і значущі, вони прискорюють запам'ятовування, а також роблять його більш осмисленим і довготривалим. У дитини, яка працює на комп'ютері, навіть без спеціальних занять розвивається зорово-моторна координація, адже дитина, граючи навіть в прості ігри, натискає пальцями на певні кнопки і при цьому поєднує рухи рук з дією, що відбувається на екрані. Під час гри дитина засвоює більш простий і швидкий спосіб переробки інформації, а це прискорює і оптимізує процес мислення, допомагає дізнатися більше інформації і глибше її усвідомити. Правильний підхід до комп’ютера. Щоб дитина дійсно отримувала тільки користь від роботи за комп'ютером, необхідно стежити, щоб вона не знаходилася за ним більше 20-30 хвилин на день. Якщо ваша дитина знаходиться за комп'ютером, не забувайте нагадувати, щоб вона робила перерви, а також не забувайте, що перерва повинна бути довше не менш ніж у два рази, ніж заняття. При дотриманні правил дитина дійсно отримає користь, і комп'ютер допоможе сформувати у неї такі важливі структури, як пізнавальну мотивацію, довільну пам'ять і увагу, а це посприяє психологічній готовності малюка до школи. Використання комп'ютера дозволяє розширювати можливості дітей до комп'ютерних навчальних програм. Це дозволяє дітям у цікавій, доступній формі отримати знання, вирішити поставлені педагогом завдання, краще засвоювати знання, отримані на заняттях, стимулювати інтерес до нових знань. А також, раджу вам батьки давати елементарні поняття про основні частини комп’ютера, їхнє призначення, про те, що комп’ютер є складним приладом і вимагає знання правил безпечної поведінки з ним. Постійно нагадуйте дітям про дотримання елементарних правил з техніки безпеки: забороняйте самостійно вмикати і вимикати різні пристрої; не дозволяйте торкатися мокрими руками комп’ютерного обладнання; не дозволяйте торкатися пальцями, олівцями або іншими предметами монітору, клавіш тощо. Навчайте користуватися клавіатурою, «мишкою», виділяти суттєве в явищах оточуючої дійсності, порівнювати, бачити схоже та відмінне, вчитись розмірковувати, правильно вимовляти терміни, орієнтуватися на площині, співвідносити рух об’єкта на екрані з напрямками, вказаними стрілочками на клавіатурі, розвивати швидкість реакції, просторове уявлення, зосередженість, кмітливість; вчу малювати прості малюнки, сприяю вивченню букв, та цифр, а також розпізнаванню кольорів і геометричних фігур тощо. Використання комп’ютерних засобів навчання також допомагає розвивати у малюків допитливість, зібраність , зосередженість. Заняття дітей на комп’ютері мають велике значення не тільки для розвитку інтелекту, але й для розвитку їхньої моторики. Комп’ютерні ігри, та завдання вчать дітей переборювати труднощі, контролювати виконання дій, оцінювати результати. Завдяки комп’ютеру стає ефективним навчання цілеспрямованості, контролю і результатів самостійної діяльності дитини. Звичайно , комп’ютер не може заповнити спілкування дітей з природою, але показати цікаві моменти з життя живої і неживої природи, красу навколишнього світу, його різноманітність, здатний тільки телевізор і комп’ютер. Отже, під час роботи з комп’ютером мислення дошкільників активізується, у них з’являється прагнення до набуття нових знань, що неодмінно веде за собою формування у дітей таких базових особистісних якостей, як самостійність, допитливість, активність, ініціативність і водночас посидючість, уважність, зосередженість, які в майбутньому житті сприятимуть реалізації потенціалу особистості дитини та дасть змогу їй почуватися компетентною.
| |
| |
Переглядів: 406 | |
Всього коментарів: 0 | |